Best moment to buy an airline ticket

 

KLM

When I travel I often catch a plane to my destination. And an airplane ticket is a big part of my travel budget. Now I’m kind of a late booker because we mostly decide the last moment where we will go to.

The result? That is not a smart thing to do. The closer you get to the departure date, the more expensive the ticket becomes.

A study of CheapAir shows that you can best buy a ticket 54 days before departure, average 7 ½ weeks prior to departure. Of course, it remains an average and it will not really apply to each flight, but still for a lot. Especially when you consider that these data are based on four million flights. The worst time to buy your ticket is last minute. A day before departure you pay the highest prize. And you know for sure that if you ‘re on a plane, you have paid the most for your ticket. And this actually goes on for 13 days before departure.

I have learned one thing. Next time I will plan my trip ahead when I catch a plane. And spent my saved money to diners, hotels and ofcourse clothes.

Als ik op reis ga dan pak ik vaak het vliegtuig naar mijn bestemming. En een vliegticket is dan een groot deel van mijn vakantiebudget. Nu ben ik nogal een late boeker omdat we pas op het laatste moment bedenken waar we naar toe zullen gaan.

Wat blijkt? Dat is niet heel handig. Hoe dichter je bij de vertrekdatum komt, hoe duurder het ticket.

Uit een onderzoek van CheapAir blijkt dat je het beste een vliegticket kunt kopen 54 dagen voor vertrek, gemiddeld 7 ½ week voor vertrek. Natuurlijk blijft het een gemiddelde en zal het echt niet voor elke vlucht gelden maar wel voor heel veel. Zeker als je bedenkt dat deze gegevens gebaseerd zijn op vier miljoen vluchten. Het slechtste moment om je ticket te kopen is last minute. Een dag voor vertrek betaal je de hoofdprijs en je weet dan zeker dat als je in het vliegtuig zit, jij het meeste hebt betaalt voor je ticket. En eigenlijk gaat dit op voor 13 dagen voor vertrek.

Ik heb een ding geleerd. Toch maar iets eerder bedenken waar we het vliegtuig de volgende keer naar toe zullen pakken. En het geld wat ik dan bespaar? Dat kan ik dan mooi weer uitgeven aan etentjes, hotels en natuurlijk kleren.

2 thoughts on “Best moment to buy an airline ticket

  1. leuk artikel! last minute tickets geloof ik zoiezo niet in, harstikke duur! alhoewel ik wel vaker op http://www.paperflies.com kijk voor ticketdeals en dat is vaak ook last minute. Maar als ik gewoon op skyscanner enzo zoek dan is het een stuur duurder dan een tijdje van te voren!

Leave a Reply

